perjantaina, maaliskuuta 06, 2015

Oma koppa - neliö - kirja

Oma koppa.
Neliö - Virkattuja variaatioita
Virpi Marjaana Siira
WSOY 2015
19.2.2015 sain innostavan virkkauskirjan cdonilta kotiovelle asti (ei postilaatikkoon) ja tykästyin kirjaan ihan mahdottomasti. Tämä neliö-virkkauskirja innostaa enemmän kuin ensimmäinen ympyrä-kirja ja luulen, että syynä on se, että pidän enemmän neliöistä kuin ympyröistä, vaikka olen virkannut ympyrää mm. juhannusmattoa, ehkä hampaat irvessä.
Adlibrikseltä tilattu kirja saapui 24.2.2015, ja piti hakea sen postista. En tiedä, miksi tätäkään ei voitu kantaa kotiovelle asti.
Suoritan arvonnan vasta 9.3.2015, ja minun piti arpoa eilen, mutta tämä viikko on mennyt sairastellen ja en ehdi tehdä mitään tänä viikonloppuna, kun vieraita on tulossa. Kärsivällisyyttä, rakkaat arvontaan osallistuneet, jookosta. <3


Esittelen nopeasti tätä humoristista virkkauskirjaa ja loput voitte katsella Virpi Siiran blogista, johon Virpi on ladannut paljon kuvia tästä kirjasta. Virpi Siiran kirjat ovat olleet täynnä kuvia, jotka kertovat enemmän kuin tuhat sanaa. On myös mielenkiintoista nähdä, mitä Virpi virkkaajana ajattelee omista luomuksista. Hänen lyhyet ajatuksensa puhuttavat, antavat ajattelemisen aiheita ja erilaisia näkökulmia. Oletteko samaa mieltä? 

sisällysluettelo
Kun aikaisemmin olin virkannut isoäidinneliöitä, ajattelin niiden olevan tylsiä, vaikka olen nähnyt muiden tekevän niistä kivoja asusteita, vaatteita ja peittoja, mutta tämä kirja innostaa enemmän modernilla tavalla: yksiväriset isoäidinneliöt ovat kauniita eikä neliöiden tarvitse olla aina värikkäitä.
Tässä on hyvä yksi esimerkki, miten neuvotaan isoäidinruudun kanssa ja mukavaa on se, että seuraavalla sivulla on kertaus piirroksen avulla, eikä tarvitse kelata taaksepäin. 

isoäidinneliö - opastus
SWOT-analyysi hauskalla tavalla
Minusta on mukavaa nähdä, miten palat laitetaan ennen yhdistämistä, jotta tajuaisin paremmin, kun kaikissa kirjoissa ja käsityölehdissä ei näytetä samalla tavalla kuin vain neuvotaan kirjallisen ohjeen avulla, jolloin joutuu miettimään, välillä liian pitkään ennen kuin hoksaa koko jujun. 



Neulon paljon pipoja ja olen tosi laiska virkkaamaan pipoja. Olen jopa ajatellut, että isoäidinneliöistä tehty pipo näyttää tylsältä, mutta tämän jälkeen en ajattele enää nähtyäni pirteän pipon. Olisin halunnut nähdä pipon Virpin päässä, miten se istuu ihmisen päässä.


Nuoruudenystäväni on sanonut minulle aiemmin, että väripilkku missä tahansa piristää ja Virpi teki samoin eli laittoi väripilkun merkkipäivän kunniaksi. Merkkipäivä voi olla mikä tahansa. Esim. ajattelen tehdä sukat, johon laitan yhden väripilkun isävainajani muiston kunniaksi. En ole vielä tehnyt sellaista.


Olen virkannut yhden tunikan toissa vuonna ja se jäi kesken kaarrokkeen alkuun, sillä minua harmitti kovasti tunikan sauma, joka kiemurtelee kuin käärme, eikä se ole niin suora kuin olisin toivonut. Olen useasti ajatellut purkaa sen tunikan, mutta siinä olisi kova työ, koska siinä on monta väriä.
Virpi on tehnyt erilaisia tunikoita, puseroita ja takkeja, joita ihastelen aina ja haaveilen tekeväni joskus samanlaisen/samanlaisia eri väreistä.
Värikkäät takit
Tämä kirja antaa minulle uuden näkökulman: tämä kirja on myös selkokirja joillekin ihmisille, jotka eivät pysty lukemaan kirjallisia ohjeita ja piirroksia. Itse olen huono lukemaan virkkauspiirroksia ja luen mieluummin kirjallisia ohjeita, mutta harjoittelen yhä kovasti piirrosten lukemista kirjallisten ohjeiden kanssa. Olen kerran onnistunut yhden piirroksen kanssa ja se antaa minulle uskoa, että selviän seuraavista piirroksista.

Toivotan kaikille oikein hyvää viikonloppua ja arvon virkkauskirjan ensi maanantaina!

5 kommenttia:

  1. Nyt, kun näin kirjasta kuvia, niin näyttää kyllä mielenkiintoiselta.

    VastaaPoista
  2. Minullakin on tuo kirja ollut jo hetken ja olen siihen enemmän kuin tyytyväinen. Pari työtäkin tein jo sen innoittamana =))

    VastaaPoista
  3. Hyviä kirjoja semmoiselle joka ei ymmärrä perinteisiä käsityöohjeita. Ymmärrän jos toinen kädestä pitäen näyttää tai siitä on selkeä kuvio. Hienoa!

    VastaaPoista

Kommenttisi julkaistaan tarkistuksen jälkeen.
Kiitos, kun kommentoit.