torstaina, elokuuta 20, 2015

Kääntöneuleet -kirja

Kääntöneuleet - Opi uusi kaksipuoleinen neuletekniikka
(A New Twist on Reversible Knitting) - Vicki Twigg
2015 - Minerva

Tänään tuli haasteellinen ja kiinnostava käsityökirja, jota selasin kahteen kertaan. Ensin sisällä ja päivällisen jälkeen menin ulos lukemaan, vaikka ulkona oli liian kuumaa, vieläkin kello 17 aikaan.

Kirjassa on vain 9 neuleohjetta, vaikka sivuja on 168, mutta loput sivuista on täynnä tekniikoita ja erilaisia neulepintoja. Johdannossa lukee, että aloittelevien neulojien on helppo oppia kaksipuoleinen neuletekniikka, sillä neulepinta muodostuu tutuista silmukoista, ja seuraavassa kappaleessa lukee, että Kääntöneuleet ei ole aloittelevan neulojan opas - perusteiden opetteluun on olemassa runsaasti muita lähteitä. Oletuksena on, että lukija osaa neuloa sekä neulesanaston perusteet.
Se on ihan totta, sillä kokeneena neulojana sanoisin,  että ihan aloittelijoiden ei kannata kokeilla näitä ennen kuin osaa neuloa erilaisia neuleita ja tuntee perusneulesanaston hyvin. Kirja lupaa, että neuloja oppii tekniikan nopeasti. Saa nähdä, opinko minä nopeasti.

Twiggin tekniikalla tuloksena on neulepinta, jossa eriväriset puolet ovat kiinni toisissaan, toisin kuin onteloneule, jota en ole vielä kokeillut.
Minun pitäisi varmaan harjoitella ensin onteloneuletekniikalla vaikkapa patalapun kanssa ennen kuin aloitan kokeilemaan tätä Twiggin uutta tekniikkaa. Vai kokeilenko ensin tätä uutta tekniikkaa?
Twigg neuvoo, että kannattaa neuloa ohuemmilla langoilla, koska kahdeseta langasta tulee paksu neule. Siispä ei kannata neuloa ihan paksuista langoista, muuten tulisi liian paksu neule.

Ravelryssa on kuvia kirjan 9 eri neuleesta ja niistä ei näy kääntöpuoleiset neuleet hyvin, joten otin muutaman kuvan niistä valmiista neuleista, mutta aloitetaan hakemistosta, jotta näette, miten paljon opetellaan uusia tekniikoita ja neulepintoja. Pitsiä ja palmikoitakin tehdään kääntöneuleen tekniikalla.

hakemisto
tuttu möbius-tekniikka, jota en ole vielä kokeillut






Ihastuin täysin tähän viuhkahuiviin, ja ehdin jo miettiä, voisinko neuloa tätä yksipuolisena neuleena, enkä kääntöneuleena.  Ravelryssa se on pidetyin malli tästä kirjasta enkä yhtään ihmettele.



Rakastan tehdä pipoja ja myssyjä, joita kertyy ihan liikaa. Jos opettelen tekemään pipoja kääntöneuletekniikalla, niin minulla olisi vähemmän valmiita pipoja. Vain yksi pipo kahdella eri kääntövärillä ja voisin kääntää pipon nurin värifiiliksen mukaan.





Oletteko neuloneet onteloneuleita tai kääntöneuleita? Kokemuksia niistä?

3 kommenttia:

  1. Ompas ihania malleja, hui.. meneeköhän tämäkin hankinta listalle :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hanki ihmeessä, jos haluat uusia haasteita! :)

      Poista
  2. Olen törmännyt onteloneuleisiin vasta tänä syksynä ja kokeillut tekniikkaa. Se vaikuttaa erittäin mielenkiintoiselta ja vaikeusasteeltaan ihan ok:lta, kunhan alun hämmennykset saa selvitettyä itselleen. En ymmärrä, mikä on tuon onteloneuloksen ja kääntöneuleiden ero. Toistaiseksi minulle riittävät nuo onteloneuleet. Kirjan kuvien pintaneuleet eivät vakuuttaneet ainakaan minua.

    VastaaPoista

Kommenttisi julkaistaan tarkistuksen jälkeen.
Kiitos, kun kommentoit.